fredag 26. oktober 2012

'Snipe shot' helgen 21. oktober

Var forigge helg på 'bootcamp' sammen med en kollega i det som kan kalles tett tang - og tareskog i relativt sandige og maritime forhold (sikkert et godt bidrag til den kraftige forkjølelsen min på slutten av denne uka... he, he). Målet var lokalisering og - selvfølgelig - fotografering av en sjelden gjest (faktisk to!) på de jærske strender: sandsnipa.
Sandsnipe på jærstranda
To unge sandsniper i tareskogen


Fikk et raskt første bilde av den i blant en haug med andre mer vanlige sniper; myrsniper (i stort flertall) og tundrasnipe. Da jeg ikke er kjent med disse vaderne fra før var jeg heldig som hadde ekspertise ed meg - og fikk også låne en 300mm linse (med min egen 2x teleconverter) som gav ganske så bra resultat og betydelig mersmak!
Sandsnipa tar seg et bad sammen med myrsnipa - se størrelsesforskjellen på de to.



Vi hadde dog knapt kommet i posisjon før hele flokken tok av og satte seg et godt stykke unna... umiddelbart så vi forklaringen - mr. Mink var på ferde, og fikk såvidt et raskt blikk opå denne før den forsvant mellom fjæresteinene...

Minken på ferde i fjæresteinen - drev hele snipeflokken på flukt, men forsvant like fort.
Vi fikk etterhvert ganske god (og våt) posisjon i tarehalmen, og gode bilder av snipene.... tenker å legge ut mer av disse hver for seg senere i bloggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar